FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/03/2007

Gäller konsumenttjänstlagen vid garantireparationer?

Jag köpte en dator 2004. I Juni 2005 gick fläkten sönder och jag skickade tillbaka datorn och de lagade den. Nu Mars 2007 har fläkten gått sönder igen. Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen på tre år är här inte tillämplig eftersom jag köpte datorn innan den regeln trädde ikraft. De äldre reglerna innebar två års reklamationsrätt, vilket innebär att jag inte har någon reklamationsrätt kvar enligt dessa. Säljaren hävdar dock att det inte finns någon reklamationsrätt på lagningen av datorn, men jag anser att konsumenttjänstlagen är tillämplig. Konsumenttjänstlagen stipulerar tre års reklamationsrätt, vilket innebär att jag rimligtvis borde ha tre års reklamationsrätt på lagningen av datorn fr.o.m. Juni 2005 till Juni 2008. Vad anser ni?

Lawline svarar

Hej! Vid köp av lös sak, exempelvis en dator, gäller som du också nämner Konsumentköplagen (1990:932). Vid arbete på lös sak, exempelvis när en konsument lämnar in sin bil på verkstad för service, gäller i stället Konsumenttjänstlagen (1985:716) KtjL http://lagen.nu/1985:716 . Det är alltså helt riktigt att en reparation av fläkten i en dator är en sådan tjänst som typiskt sett omfattas av konsumenttjänstlagen. För vissa typer av tjänster gör man dock undantag. Reparationen av fläkten i din dator var en åtgärd som vidtogs på grund av att du reklamerade ett fel i en köpt vara. Tjänsten utfördes till följd av den garanti du hade på datorn. En sådan tjänst, garantireparation eller motsvarande, omfattas inte av konsumenttjänstlagen vilket framgår av 2 § punkten 3 KtjL. Någon garanti på reparationen finns inte, om man inte särskilt har avtalat om det, utan garantin räknas från den dag köpet skedde. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare