FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/12/2005

Ska hyresvärd bekosta besiktning av en travers?

Vem skall bekosta besiktningen av en travers? Jag undrar vem som bär ansvaret för att bekosta en besiktning av en travers (t.ex. lyftanordning i en mekanisk verkstad), ligger det på fastighetsägaren eller på hyresgästen? (Traversen ägs av fastighetsägaren, dvs den ingår i lokalen som hyresgästen hyr och därmed också dagligdags begagnar. (Det står dock inget uttryckligen om hur just detta, skall regleras i hyreskontraktet). Gäller samma sak för hiss, samt eventuellt andra så kallade "fasta, dvs till fastigheten tillhörande" inventarier, som på motsvarande sätt måste besiktigas, alternativt måste renoveras eller nyanskaffas?

Lawline svarar

Enligt 15 § hyreslagen (alltså 12 kap JB, se http://www.lagen.nu/1970:994.) ska hyresvärden under hyrestiden hålla lägenheten i sådant skick att den är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. När det är fråga om lokaler (alltså inte bostadslägenhet) är denna bestämmelse dispositiv, man kan avtala om annat. Om det avtal som du har med din hyresvärd inte säger något annat om hur traversen ska regleras och att avtalet inte heller kan tyda på något annat som går isär från 15 § hyreslagen, så är det hyresvärdens ansvar att hålla traversen i fungerande skick. Det är dock svårt att avgöra hur vidsträckt denna skyldighet är, du som hyresgäst har ju även en vårdplikt. Om det är så att en travers är tvungen att besiktas för att den ska få/kunna användas, bör det på grund av hyresvärdens skyldighet att hålla teknisk utrustning i fungerande skick, bekostas av honom. Detsamma gäller för andra s.k. fasta inventarier såsom hissar. Men när det handlar om det allmänna underhållet av lokalen, det som inte är teknisk utrustning, så får man som hyresgäst tåla en viss förslitning till följd av ålder och bruk till dess att det är i behov av reparation som hyresvärden då måste göra. Mvh
Anna BergmanRådgivare