FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/03/2007

Fraktkostnad när man vill skicka tillbaks en vara?

Om man har beställt en vara via internet och sen vill lämna tillbaka den, vilken är det då som ska stå för frakten?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! I ditt fall är det fråga om ett distansavtalsköp eftersom du köpt en vara på distans via Internet, Distans- och hemförsäljningslagen är därför tillämplig, se http://lagen.nu/2005:59 . Jag utgår i min bedömning från att du köpt den av en näringsidkare. Enligt 9 § har du 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan genom att exempelvis löst ut den på posten. Du ska då sända näringsidkaren ett meddelande inom denna tid att du ångra ditt köp. Ingen anledning för frånträdande av köpeavtalet behöver anges. Givetvis måste varan vara i oförändrat skick när du skickar tillbaks den. Den som sedan står för frakten om du väljer att ångra ditt köp är som huvudregel du själv. Däremot om näringsidkaren har skickat en ersättningsvara för att den du beställt inte fanns i sortimentet och ni kom överens om detta, gäller att näringsidkaren står för frakten, se 14 §. Inga lagregler finns således för det fall att du vill skicka tillbaka varan och det inte är fråga om ersättningsvara. Däremot kan det i köpeavtalet finnas mer gynnande villkor till fördel för dig som konsument, exempelvis att näringsidkaren betalar frakten om man inte är nöjd med varan. Tiden för ångerrätten kan dessutom vara förlängd ifall den redan hunnit gå ut. Du får helt enkelt titta i avtalet och se om ersättning för frakt och ångerrätten regleras där. Om där skulle finnas regler som inskränker den rätt du har enligt lagen är de inte giltiga. Lagens regler gäller helt enkelt då istället. Du är givetvis välkommen att återkomma med ytterligare frågor. Vänligen
Rådgivare