FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/04/2007

Utländsk medborgares rätt till svensk folkpension

Har man rätt till svensk folkpension/grundpension, om man är dansk medborgare och har seglat för ett svenskt rederi i 1 1/2 år? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Av din fråga förstår jag det som att du undrar över är om din tid hos det svenska rederiet är pensionsgrundande, det vill säga om du omfattas av det svenska pensionssystemet. Den rättsliga reglering som berör frågor kring ålderspension är huvudsakligen lag om inkomstgrundande ålderspension. För att fastställa denna lags personkrets, eller med andra ord de som omfattas av lagen, får vi enligt dess 1 kap 4 § söka oss till socialförsäkringslagen (SocfL). De personer som faller in under personkretsdefinitionen i SocfL omfattas sålunda av reglerna i det svenska pensionssystemet. I 1 kap 1 § SocfL står att läsa att rätten till ålderspension skall grundas på bosättning eller förvärvsarbete i Sverige om inte något annat särskilt anges. I ditt fall är det således förvärvsarbete i Sverige som blir aktuellt. Huvudregeln är att förvärvsarbete i Sverige definieras som arbete i verksamhet här i landet (2 kap 7 § SocfL). Det finns dock en särskild regel som stadgar att arbete som sjöman på svenskt handelsfartyg är att anse som arbete i Sverige (2 kap 8 § SocfL). Ditt arbete på det svenska rederiet torde placera dig inom denna definition, då det får anses omfattas av sådant arbete som definierar en sjöman enligt 3 § sjömanslagen. Du ingår alltså i den personkrets som omfattas av de svenska reglerna om inkomstgrundande ålderspension. Vidare hänvisar jag dig till lag om inkomstgrundande ålderspension (http://lagen.nu/1998:674) för en närmare inblick i vilka rättigheter det svenska pensionssystemet ger dig. Tveka inte att komma med ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Mikael KarlssonRådgivare