Tillståndskrav för gratislotteri

Måste man ha tillstånd för lotterier där lotterna är gratis?

Lawline svarar

Hejsan!

Lotterier och en hel del annan spelverksamhet regleras i lotterilagen (http://lagen.nu/1994:1000). Lotterier faller inom lagens tillämpningsområde endast om de arrangeras för allmänheten (1 § 1 st.). Med ”allmänhet” avses det som faller utanför en relativt snäv och sluten krets av människor med någon form av påvisbart och gemensamt intresse, utöver själva lotteriet. Av lotterilagens 3 § 1 st. följer att även lotterier utan insatser omfattas av lagens bestämmelser och därför träffas av den allmänna tillståndsplikten i 9 §.

Emellertid finns undantag från tillståndsplikten gällande spel arrangerade av ideella föreningar som främjar allmännyttiga ändamål (19 §), vid offentliga tillställningar (20 §) och för så kallade massmedialotterier (21 §), där särskilda krav uppställs bland annat på att insatserna inte får överstiga visst belopp (som framgår av respektive paragraf). Skulle lotteriet vara av något av dessa speciella slag, alternativt inte arrangeras för allmänheten, undviks kravet på tillstånd. Annars gör också arrangörer av gratislotterier, särskilt med tanke på straffstadgandet i 54 §, säkrast i att ansöka!

För mer om tillståndsförfarandet och andra spelrelaterade bestämmelser, se lotteriinspektionens hemsida:

http://www.lotteriinsp.se/

Med vänlig hälsning

Johan BergRådgivare