Förarbehörighet för B-körkort

Vilken vikt for fordon klass 2 får framföras med B-körkort?

Lawline svarar

Hej!

Det framgår tydligt av lagtexten vilken vikt som får framföras med B körkort. Enligt Körkortslagen så gäller följande för körkort klass B: ” B för 1. personbil med totalvikt av högst 3,5 ton och lätt lastbil samt enbart ett lätt släpfordon som är kopplat till sådana bilar, 2. terrängvagn, och 3. motorredskap klass I. ( 2 kap 5 § st.1 Körkortslagen).

För att förklara dessa definitioner så ska jag redogöra för regleringen i lagen om vägtrafikdefinitioner ( 2 §).

Med totalvikt menas summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största antal personer utom föraren och den största mängd gods som fordonet är inrättat för. Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som hör till fordonet, verktyg och reservhjul som hör till fordonet, bränsle, smörjolja och vatten, samt föraren.

Med lätt släpfordon menas dels 1). Ett släpfordon med en totalvikt av högst 750 kilogram och 2).ett släpfordon med en totalvikt över 750 kilogram under förutsättning att denna inte överstiger dragfordonets tjänstevikt och att dragfordonets och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

Med terrängvagn menas ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt över 400 kilogram. Med terrängmotorfordon menas ett motordrivet fordon som inte är ett motorfordon och som är inrättat huvudsakligen för att självständigt användas till person- eller godsbefordran i terräng.

Med motorredskap menas ett motordrivet fordon som är inrättat huvudsakligen som ett menas arbetsredskap eller för kortare förflyttningar av gods. Motorredskap delas in i klass I och klass II. Med motorredskap Klass 1 menas ett motorredskap som är konstruerat för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen.

Även om det kan synas som problematiskt att hålla reda på alla dessa definitioner torde det var ganska klart vad du får och inte får framföra med ett B-körkort. Notera att 3,5 ton som maxvikt gäller också när du kopplar på ett fordon. Du kan alltså inte köra en bil med 3 ton som totalvikt och ett påkopplat fordon som väger 1 ton. Vidare är det viktigt att notera att dragfordonet om det är tyngre än 750 kg inte får väga mer än personbilen. Det är således till exempel olagligt att framföra en personbil med 750 kg totalvikt och ett släpfordon som väger 800 kg.

Jacob ÖbergRådgivare