FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/01/2006

Preskription av erlagd handpenning

Hejsan! Köpare och säljare upprättade ett köpekontrakt 1992 på en skogsfastighet. Säljaren betalade handpenning 50.000kr, men säljaren ångrade sig och köpet fullföljdes alltså inte! Handpenningen återbetalades inte, och köparen vill nu efter det att säljaren avlidit ha tillbaka dessa 50.000kr av dödsboet! Ingen ränta! Annars hotar han att gå till IM och begära lagfart,efter att ha betalat resterande 100.000kr först naturligtvis. Gäller preskriptionslagen i detta fall (13år)?

Lawline svarar

Till en början kan konstateras att en köpare som erlagt handpenning oftast har rätt att få tillbaka denna om man ej fullföljer köpet. Troligtvis hade köparen rätt till handpenningen 1992. Köparen har alltså en fordran på handpenningen från erläggandet. En sådan fordran omfattas av preskriptionslagen ( http://lagen.nu/1981:130 ) då inget särskilt finns föreskrivet i jordabalken (1 § preskriptionslagen). Enligt 1 § preskriberas fordran tio år efter dess tillkomst. Detta såtillvida inget preskriptionsavbrott skett, se 5 §. I ditt fall verkar det alltså som att köparen förlorat sin rätt till de 50.000 kr. Till slut kan också klargöras att det förfarande hos inskrivningsmyndigheten (IM) som köparen hotar med överhuvudtaget inte är möjligt - vare sig fordran är preskriberad eller ej.
Lawline Rådgivare