FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/04/2007

Kommuns ansvar för förskoleverksamhet o skolbarnomsorg

undrar om det finns något rättsfall där kommunen inte har erbjudit barnomsorgs placering enligt Skollagen SFS-nummer 1985:1100 2 a kap. Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg. Den anger att plats skall erbjudas inom rimlig tid. Har för mig at detta räknas som 4 månader. Finns det något "sraff" för kommunener som inte lyckas lösa detta?

Lawline svarar

Hej, Angående din fundering om vad som kan hända om kommunen inte fullgör sin skyldighet enligt skollagen (för den intresserade, se lagen http://lagen.nu/1985:1100 .) så finns det ett fall där en person anmälde (juni 2005) en kommun hos skolverket för att kommunen inte erbjöd den barnomsorg som skollagen kräver. Skolverket riktade kritik mot kommunen och krävde av kommunen att inom viss tid inkomma med en redogörelse för vilka åtgärder som hade vidtagits för att komma tillrätta med de problem som kritiken syftade på. En kommun riskerar inte att behöva lida något straff, men kommunen kan däremot krävas på skadestånd om den inte sköter sina åtaganden. Det ska dock mycket till att den enskilde har framgång med en sådan talan. Det finns ett fall från 2001 (NJA 2001 s 755) där en mobbad elev inte ansågs berättigad till skadestånd av kommunen då den aktuella skolan ansågs ha gjort vad som rimligen kunde krävas av den. Om kommunen skulle välja att ignorera skolverket i fallet ovan, så är min bedömning att en domstol inte skulle komma fram till att kommunen har gjort vad som rimligen kan krävas och att en skadeståndstalan i sådana fall skulle kunna ha framgång, men i slutändan beror utgången på omständigheterna i det enskilda fallet och hur väl den ena parten lyckas argumentera för sin sak. Enligt 2a:6 skollagen ska förskoleverksamhet tillhandahållas barn som har fyllt ett år. För förskola gäller att barn ska tillhandahållas plats från höstterminen det år barnet fyller fyra år, 2a:8a skollagen. Med vänliga hälsningar
Mathias EhrhardtRådgivare