FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/12/2005

Är det fråga om konkurrerande verksamhet?

Hej! En programmerare på mitt jobb har nyligen sagt upp sig och slutat. Ett par veckor senare avslöjar vår viktigaste kund att de har en dialog med vederbörande och att de vill anlita honom som konsult via hans enskilda firma som han haft sedan länge. Önskemålet från kundens sida är att han ska arbeta med vår produkt och med arbetsuppgifter som vi normalt utför själva. Jag kan inte se att det är fel av kunden att ställa frågan men; är inte detta otillåten konkurrerande verksamhet från den fd anställdes sida?

Lawline svarar

Hej! Allt beror på vad som stått i programmerarens anställningsavtal, när han var anställd hos er. Om han haft en anställning där han kommit åt mycket och viktig information, borde er arbetsgivare ha tagit in ett förbud mot konkurrerande verksamhet. Om han dock inte gjort det, är det inget avtalat och inget som gäller även fast det kan verka fult att utnyttja det på ett sådant sätt. Vidare kan det ju vara ett brott mot lag om företagshemligheter. Dock vet jag för lite om situationen för att kunna uttala mig mer bestömt och du får återkomma om du vill veta något ytterligare. Mvh
Fia BergRådgivare