FrågaSKATTERÄTTÖvrigt10/04/2007

Försäljning av bostadsrätter

Hur många bostadsrätter får säljas som privatperson årligen utan att detta anses som näringsverksamhet?

Lawline svarar

Det finns inget bestämt antal bostadsrätter som en privatperson kan sälja årligen utan att det betraktas som näringsverksamhet. Det avgörande är istället om du kan visa på någon avsikt att bo i bostadsrätten som du köper. Om du inte kan visa att du eller någon närstående till dig har för avsikt att bosätta er i bostadsrätten så betraktas den som en näringsbostadsrätt och blir då automatiskt beskattad i inkomstslaget näringsverksamhet enligt 13kap 1§ 2st IL (se http://www.lagen.nu/1999:1229#K13 )
Gabriel WestinRådgivare