FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/01/2006
Skyldighet att uppge namn
Hej!
Jag jobbar som handläggare på ett väldigt stort elbolags kundtjänst. Tjänsten är dessutom outsourcad, så företag jag jobbar för är inte densamma som min uppdragsgivare. Vi har nu kommit till ett läge där vår uppdragsgivare, dvs elbolaget, tvingar oss att presentera oss med både för och efternamn. Som ni kan se, av e-mailadressen, så har jag inte världens vanligaste efternamn, tvärtom är jag den enda som faktiskt heter "X X". Problemet med en kundtjänst är att de saker jag säger till min kund baseras inte på mina värderingar och principer, utan min uppdragsgivares. Därför kan det ibland uppstå kniviga situationer (som t.ex. att jag nekar en kund ett anstånd på en faktura) där kunden håller mig personligt ansvarig för det, fastän det inte är jag som tagit beslutet.
Det har förekommit, förvisso 1 på miljonen, att en kund har sökt fram namnet på en handläggare och trakasserat honom/henne utanför jobbet.
Självklart vågar inte mitt företag stå upp för oss anställda och gå emot elbolaget i den här frågan, då de är rädda för att de ska välja något annat kundtjänstföretag och just den här uppdragsgivaren är den största.
Så nu till frågan:
Kan man i det här fallet tvinga mig och mina anställda att säga vårt efternamn när man hanterar olika ärenden?
Lawline svarar
Oscar BjörkmanRådgivare