FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/01/2006

Skyldighet att uppge namn

Hej! Jag jobbar som handläggare på ett väldigt stort elbolags kundtjänst. Tjänsten är dessutom outsourcad, så företag jag jobbar för är inte densamma som min uppdragsgivare. Vi har nu kommit till ett läge där vår uppdragsgivare, dvs elbolaget, tvingar oss att presentera oss med både för och efternamn. Som ni kan se, av e-mailadressen, så har jag inte världens vanligaste efternamn, tvärtom är jag den enda som faktiskt heter "X X". Problemet med en kundtjänst är att de saker jag säger till min kund baseras inte på mina värderingar och principer, utan min uppdragsgivares. Därför kan det ibland uppstå kniviga situationer (som t.ex. att jag nekar en kund ett anstånd på en faktura) där kunden håller mig personligt ansvarig för det, fastän det inte är jag som tagit beslutet. Det har förekommit, förvisso 1 på miljonen, att en kund har sökt fram namnet på en handläggare och trakasserat honom/henne utanför jobbet. Självklart vågar inte mitt företag stå upp för oss anställda och gå emot elbolaget i den här frågan, då de är rädda för att de ska välja något annat kundtjänstföretag och just den här uppdragsgivaren är den största. Så nu till frågan: Kan man i det här fallet tvinga mig och mina anställda att säga vårt efternamn när man hanterar olika ärenden?

Lawline svarar

Frågan är inte helt lätt att besvara. Beroende på om er skyldighet att uppge efternamn är något som antingen anses vara en del av arbetsförhållanden eller rör något annat förhållande blir olika lagar tillämpliga. Om det är fråga om en förändring av en arbetsförhållanden blir lag om medbestämmande i arbetslivet tillämplig, se http://lagen.nu/1976:580. Enligt 11 § MBL måste arbetsgivaren förhandla med arbetstagarorganisationen (facket) på arbetsplatsen innan förändringar av den arten vidtas. Det är inte helt säkert att det arbetsgivaren har gjort är olagligt, det kan som sagt strida mot den förhandlingsskyldighet som arbetsgivaren har gentemot facket. Jag tycker att du borde ta kontakt med en fackförening och berätta om ditt problem. De kan säkert hjälpa dig att komma till rätta med det hela. MVH
Oscar BjörkmanRådgivare