FrågaSKATTERÄTTÖvrigt10/04/2007

Anskaffningsvärdet

Äger en privatbostadsfastighet som nu skall beskattas som näringsfastighet. Är anskaffningsvärdet lika med marknadsvärdet och beräknas det i sin tur efter taxeringsvärdet (som ju bör vara 75 procent av marknadsvärdet)? Tacksam för svar före deklaration!

Lawline svarar

Hej, Med anskaffningsvärdet menas det belopp som du gav när du köpte fastigheten. I anskaffningsvärdet räknas även utgifter som stämpelskatt, lagfartskostnader och inteckningskostnader in. Inom skatterätten använder man bland annat anskaffningsvärdet vid beräkning av omkostnadsbeloppet vilket är av intresse för att kunna räkna ut vinsten vid en försäljning. Omkostnadsbeloppet består förutom av anskaffningsvärdet även av kostnader för förbättringsutgifter på fastigheten, se 44:13 - 14 Inkomstskattelagen. Hoppas att det gav svar på din fråga, annars får du gärna kontakta oss igen, Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare