FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/04/2007

Anmälan av försäkringsläkare på försäkringskassan

Jag vill anmäla en försäkringsläkare på Försäkringskassan Vart sänder/till vem skall min anmälan postas?Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej! Du kan anmäla försäkringsläkaren till justitieombudsmannen (JO). Detta har skett med framgång tidigare, senast kom ett beslut i år där JO kritiserade en försäkringsläkares agerande. JO uttalar sig normalt inte om fall som kräver medicinsk sakkunskap, men i detta fall krävdes ingen medicinsk sakkunskap för att komma fram till att läkaren dragit en felaktig slutsats. Läkaren hade antagit att det förelog ett dolt alkoholmissbruk på den grunden att den som anmält läkaren hade varit i kontakt med en förening som var till för nära anhöriga och vänner till alkoholmissbrukare. JO ansåg att läkarens slutsats således var uppenbart felaktig i sak, då kontakten med föreningen inte på något sätt skulle ses som ett tecken på att anmälaren själv hade alkoholproblem. Din anmälan ska riktas mot den försäkringskassa som har anlitat försäkringsläkaren. I anmälan ska du ange så mycket detaljer som möjligt vad det är försäkringsläkaren har gjort och på vilket sätt läkarens agerande drabbat dig. Se allmän information om JO http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv. Se länk till JO-anmälan http://www.jo.se/JOAnmalan.pdf?Language=sv. Du behöver inte använda mallen, utan mallen är endast till för att underlätta själva skrivandet av anmälan. Som framgår av mallen kan du skicka in anmälan antingen via e-post, fax, post eller lämna in anmälan personligen. Aktuella adresser finns angivna i mallen. JO kan kritisera läkarens agerande och försäkringskassan kan då rätta till felet som begåtts. Om du har ytterligare frågor avseende anmälan så återkom gärna. Med vänlig hälsning
Mathias EhrhardtRådgivare