FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/04/2007

Vägsamfällighet - konsument?

Jag är med i en vägsamfällighet och nu kommer en av "medlemmarna" med en räkning på utfört arbete på vägen från hans privata firma för tiden 2004-2006. Jag undrar vad som gäller angående preskription när det är en näringsidkare som kommer med faktura till vägsamfällighet, räknas samfälligheten som "konsument" och preskriptionstiden därmed är 3 år eller är det 10 år som gäller?

Lawline svarar

Hej! En vägsamfällighet lyder under Lagen om förvaltning av samfälligheter som du hittar http://lagen.nu/1973:1150#P25 . Det är en förening och ni som nyttjar är medlemmar i den. En vägsamfällighet är inte en konsument utan den lyder under de ”vanliga” preskriptionsreglerna i Preskriptionslagen och då är det 10 år som gäller för er. Er medlem kan komma med en faktura även om arbetet började utföras 2004. Vänliga hälsningar
Anna MannRådgivare