FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/04/2007

Fel i köpt vara

Hej. Jag köpte en bil för 48.000 kr av en privat person. En till synes fin välvårdad och påkostad bil. Personen som jag köpte bilen av hade stor vana av bilar och hade sköt bilen bra men tre dagar efter köpet så går motorn sönder. Och jag blir nu tvungen att göra en hel renovering av motorn och dessutom köpa en ny turbo. Bilen såldes i befintligt skick. Och jag undrar nu vad jag kan göra?

Lawline svarar

Hej, Eftersom det här handlar om två privatpersoner är det köplagen som är tillämplig lag. Trots att bilen sålts i befintligt skick så måste den ändå ha de grundläggande egenskaper man kan förvänta sig av en bil. Om bilen befinner sig i väsentligt sämre skick än vad man som köpare kan förvänta sig anses bilen ändå felaktig, trots friskrivningen om befintligt skick. KöpL 19 § punkt 3. Se http://lagen.nu/1990:931#P17. Vid köp av lös egendom finns ingen undersökningsplikt för köparen förutsatt att säljaren inte påkallat en undersökning av bilen, KöpL 20 §. Har alltså ingen undersökning varit påkallad och skiljer sig bilen så pass mycket från vad man kan förvänta sig så skulle jag säga att den är felaktig enligt KöpL, med hänsyn till de uppgifter som getts. Detta innebär att du kan kräva avhjälpande av säljaren enligt KöpL 34 §. Om inte avhjälpande sker så kan du kräva prisavdrag eller häva köpet, 37-39 §§ KöpL. Observera att du måste reklamera bilen inom skälig tid efter det att du upptäckte felet, KöpL 31 §. Vad skälig tid är avgörs i det enskilda fallet, men det bästa är att reklamera så fort man kan. Dessutom måste alla fel (vid flera fel) reklameras separat för att reklameras på rätt sätt. Med vänlig hälsning
Rådgivare