FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/04/2007

Hemlig teleavlyssning

Hej! Jag skriver en B-uppsats i straffprocessrätt, om hemlig teleavlyssning och hemlig telekontroll. Har lite svårt att några prejudikat på detta ämne. Är det någon som har tips på något avgörande?

Lawline svarar

Hej! Ja, det är ju ganska dåligt med rättsfall angående ditt ämne. Här är dock ett rättsfall som är bra. NJA 2003 s 323 Det handlar om s k överskottsinformation från hemlig teleavlyssning och om den får åberopas som bevisning i brottmål och om bevisvärdet av sådan information. Det finns också ett fall, mål nr B 5644-99, dom 2000-07-14, där en lagman, utan laga grund, bifallit åklagarens begäran om hemlig teleavlyssning och teleövervakning i samband med en mordutredning där de misstänkta var yngre än 15 år. Lagmannen ansåg att felen var ringa och inte skulle föranleda straffansvar. Han anförde att arbetsbelastningen var mycket pressad och kaotisk, och att den stora uppmärksamheten kring det andra målet ökade stressen ytterligare. Hovrätten fann dock att lagmannen gjort sig skyldig till straffbart tjänstefel, men lät påföljden stanna vid dagsböter. Det finns också en del beslut av JO i detta ämne. Tex beslut nr 1638-2003 som handlar om att hemlig telefonavlyssning enbart ska användas för att stärka befintlig bevisning mot en person, inte som ett spaningshjälpmedel. Avlyssning får bara beviljas när en skäligt misstänkt person kan identifieras med så hög grad av särskiljande att förväxlingsrisk i praktiken saknas. Något som kanske också kan vara till hjälp är Rådets resolution av den 17 januari 1995 om krav för laglig avlyssning av telekommunikationer nr 31996G1104. Hoppas att svaret är till någon hjälp! Mvh
Emma SchröderRådgivare