FrågaEKONOMIÖvrigt20/04/2007

Vem har bevisbördan för skuldens storlek?

Hej! Har lånat ut 100 000 kr privat. 2 skuldebrev finns tecknade. Lånen är numera uppsagda och ärendet har hamnat hos kronofogden. Ligger det på mitt ansvar att visa hur mkt han har betalat till mig är ligger det på hans som har lånat? Mvh

Lawline svarar

Om låntagaren bestrider summan så är det du som har bevisbördan för lånets storlek. Det är ju du som hävdar en rätt till pengar och enligt svensk rätt är det då även du som ska visa att detta lån skett. Om du har två skriftliga skuldebrev ska det knappast vara något problem. Om låntagaren hävdar att skuldebreven är felaktiga så är det istället han som hävdar något och då "tippar" bevisbördan över.
Lawline RådgivareRådgivare