FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/05/2007

Beskattning av vinst vid bostadsförsäljning

Hejsan! Jag vet inte om ni kan hjälpa mig men jag tänkte höra med er angående vinstskatt. Jag har idag en bostadsrätt som jag ska sälja, jag kommer att få ca 1 000 000 kronor och köpte den för 600 000 kronor. Jag kommer troligtvis få en vinst på den. Jag och min pojkvän har köpt en lägenhet tillsammans för 1 750 000 och då kommer jag lägga in vinsten i den nya lägenheten. Då undrar jag hur det kommer att bli med vinstskatten? Kommer jag behöva skatta på min vinst? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Kapitalvinstskatt regleras i inkomstskattelagens 46 och 47 kapitel. Se www.lagen.nu/1999:1229 . Om du säljer lägenheten för 1 000 000 kronor och inom ett år använder hela försäljningsbeloppet för att finansiera den nya lägenheten så ges uppskov med skatten. Således betalar du ingen vinstskatt i detta läge utan det kan komma att bli aktuellt när ni säljer den nya lägenheten om ni då inte köper något nytt eller köper något billigare. I och med att fastighetsskatten försvinner 1 juli 2007 kommer skattesatsen för vinst vid bostadsförsäljning uppgå till 30 % jämfört med dagens 20 %. Väljer du att inte utnyttja hela miljonen för att finansiera den nya bostaden skattar du för den delen som inte utnyttjas. Formeln för hur detta går till hittar Du i 47:7 2 st Inkomstskattelagen. Lycka till,
Rådgivare