Tillfälligt uppehållstillstånd pga samboskap

Hej

Jag har en vän som har sedan 2004 har tillfälligt arbets- och uppehållstillstånd som hennes pojkvän (han är svensk) har anordnat åt henne. Det senaste är mellan 2006-08. Nu är det så att pojkvänen har varit otrogen vid några tillfällen och hon vill bryta upp, han håller kvar henne genom att säga till henne att i fall om hon flyttar så går han till migrationsverket och återkallar arbets- och uppehållstillståndet. Enligt honom så skulle hon skickas tillbaka direkt. Nu har det gått så långt att han håller henne mer eller mindre isolerad, dvs hon får inte gå ut själv.

Det som komplicerar det är att hon precis har blivit antagen till en högskoleutbildning i Sverige som hon ser fram emot. Hon tänker arbeta och studera samtidigt.

Kan han verkligen bara återkalla tillståndet?

Har ni några råd vad hon kan göra?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Detta är förstås en svår situation för din vän, men den är också komplicerad juridiskt sett. Ett tillfälligt arbets och uppehållstillstånd p.g.a. samboskap med en svensk får nämligen enligt huvudregeln bara förlängas om förhållandet består, och får också återkallas om förhållandet upphör.

Dock finns det ett viktigt undantag från regeln om återkallelse om förhållandet upphör och det är att uppehållstillståndet inte kan återkallas för den som bott i Sverige i mer än tre år när Migrationsverket får saken till prövning, enligt 7:3 2 st Utlänningslagen (se http://lagen.nu/2005:716). Eftersom din vän bott i Sverige sedan 2004 så kan denna regel vara tillämplig beroende på när under 2004 som hon kom till Sverige. Observera att detta innebär bara att uppehållstillståndet inte kan återkallas omedelbart. Hon kan alltså även om hon bott här i mer än tre år avvisas när uppehållstillståndet går ut 2008.

Det finns dock ett sätt att få permanent uppehållstillstånd och det är om ”förhållandet har upphört främst på grund av att i förhållandet utlänningen (…) utsatts för våld eller för annan allvarlig kränkning av sin frihet eller frid” enligt 5:16 Utlänningslagen (se http://lagen.nu/2005:716). Då måste din vän göra sannolikt för Migrationsverket att hon utsatts för övergrepp av allvarlig art under sammanboendet. Här kan Migrationsverket vara ganska hårda i bedömningen, d.v.s. det krävs i regel att man gjort en polisanmälan och att det finns någon typ av dokumenterade bevis för ett det skett ett eller flera övergrepp. Det krävs dock inte en lagakraftvunnen dom mot pojkvännen för någon typ av brott. För mer vägledning se propositionen 1999/2000:43 s 54. Att din vän hålls isolerad kan vara tillräckligt men det är alltså inte säkert. Av det du skrivit framgår inte om omständigheterna är tillräckliga för att det ska kunna klassas som olaga frihetsberövande. För det senare krävs i regel att man håller någon inlåst.

Mitt råd är alltså att i första hand kolla om din vän varit i Sverige i mer än tre år. Då kan ju inte uppehållstillståndet återkallas direkt. Därefter får ni fundera över om det är lämpligt att polisanmäla pojkvännen.

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

Med vänlig hälsning,

Rådgivare