FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/05/2007

Säljarens ansvar vid försäljning i befintligt skick

Hej! Har sålt en bil av årsmodell: 90 för 31 000 kr. Efter elva dagar rasar växellådan för den nya ägaren. Nu kräver köparen att köpet ska gå tillbaka eller att jag ska stå för reparationen. Vi skrev ett köpekontrakt (blockets, se http://www.blocket.se/security/bil_ver1.pdf) Jag har påpekat de brister som jag vetat om. Har inte haft några problem med växellådan eller anledning att misstänka att den skulle rasa. Som plåster på såren så betalade jag tillbaka 1000 kr.

Lawline svarar

Hej! Vid köp mellan privatpersoner är köplagen tillämplig. Som huvudregel gäller att varan som säljs skall motsvara vad köparen med fog har att förvänta sig, antingen på grund av avtal och garantier eller på grund av art och beskaffenhet, se http://www.lagen.nu/1990:931#P17 . När en vara säljs i befintligt skick, såsom din bil, måste den stämma överens med vad säljaren berättat om varan innan köpet om detta inverkat på köpet och den får heller inte vara i väsentligt sämre skick än vad man med hänvisning till bland annat priset kan vänta sig, se http://www.lagen.nu/1990:931#P19 . Du säger själv att du inte vetat om den trasiga växellådan innan köpet och du har således inte heller underrättat köparen om detta. Förutsatt att du faktiskt inte haft anledning att misstänka att växellådan var trasig anser jag att detta inte är ett fel i köplagens mening. Att växellådan är trasig på en 17 år gammal bil som inte var särskilt dyr framstår inte, för mig som lekman, som ett väsentligt fel. Detta innebär att du inte ansvarar för den trasiga växellådan utan att detta är en risk köparen får stå när han köper en begagnad bil i befintligt skick. Du ska därför inte behöva ta tillbaka bilen eller stå för dess reparationer. Vänliga hälsningar
Rådgivare