FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/04/2007

Omprövning och överklagan

Hej!Har problem med rygg och nacke vilket gjorde att jag blev sjukskriven i jan -feb.Fick avslag.Blev sjukskriven igen Feb-mars för samma problem.Avslag igen.Sjukskriven igen mars-maj för samma problem+ episod deprisson pga min ekonomiska situation.Fick sjukpenning.Är det lönt att försöka överklaga dom andra sjukskrivningarna och isåfall ,hur gör man, vad skriva.

Lawline svarar

Hej, Försäkringskassan är en förvaltningsmyndighet. Ett beslut om avslag av rätten till sjukpenning innebär myndighetsutövning mot enskilde och ett sådant beslut kan du begära att få omprövat enligt 27§ Förvaltningslagen. En omprövning görs av Försäkringskassan. Om myndigheten finner att beslutet är uppenbart oriktigt skall de ändra det. De får dock inte ändra det till din nackdel. En omprövning kan du begära när som helst och hur många gånger som helst. Du skickar ett brev till Försäkringskassan där du skriver ned vad du har att anmärka på och varför du anser att det är felaktigt. Skriv så utförligt och informativt som du kan så att de förstår din situation. Du kan även ringa till Försäkringskassan. De har en serviceskyldighet enligt 4§ Förvaltningslagen som innebär att de ska hjälpa dig och besvara dina frågor. Oavsett om du väljer att få dina beslut omprövade eller inte finns det en möjlighet till att överklaga besluten. Om du överklagar innebär det att en annan instans prövar ditt ärende, oftast Länsrätten. Men för att kunna överklaga ett beslut får det endast ha gått tre veckor från det att du har fått avslagsbeslutet från Försäkringskassan. Jag antar att det redan har gått mer än tre veckor sedan du fick beslutet och det är i så fall för sent att överklaga. Men om det inte är för sent ska din överklagan vara skriftlig. I den ska du ange vilket beslut som överklagas samt den ändring i beslutet som du begär. Din överklagan ska lämnas in till Försäkringskassan som sedan överlämnar den till överprövningsinstansen, se 28§ Förvaltningslagen. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare