Spärrtid vid grovt rattfylleri

Hej, hur länge blir man av med körkortet om man har 0,69mg/l i utandningsprov.

Lawline svarar

Hej!

Med en alkoholkoncentration på 0,69 mg/liter i utandningsluften, skulle det hela med största sannolikhet bedömas som grovt rattfylleribrott enligt 4a § Lag om straff för vissa trafikbrott.

Körkort återkallas av länsstyrelsen och enligt 5 kap. 3 § körkortslagen så är grovt rattfylleri (inte helt oväntat) en grund för detta. Om länsstyrelsen väljer att återkalla ett körkort ska det i normala fall även anges en spärrtid (d.v.s. hur lång tid som körkortet ska vara återkallat) och om återkallandet sker till följd av grovt rattfylleri ska denna vara minst ett år.

Då spärrtiden i detta fall torde komma att bli minst ett år, krävs ett nytt förarprov innan man kan få ett nytt körkort och en ansökan om nytt körkortstillstånd kan göras tidigast sex månader före dess att spärrtiden löper ut. Förutsatt att länsstyrelsen beviljar ett nytt körkortstillstånd, kan detta dock ske tidigast när två månader återstår av spärrtiden.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare