FrågaSKATTERÄTTÖvrigt02/05/2007

Avdrag för förbättringskostander

Var i lagen står det hur avdrag (ombyggnad och förbättringar) vid försäljning av privat hus ska göras? Har för mig att jag läst att det går även utan kvitton. Skulle behöva svar före 6/5 om det går. Tack

Lawline svarar

Hej Reglerna om avdrag vid fastighetsförsäljning hittar du i inkomstskattelagen 45:11-12 §§ http://lagen.nu/1999:1229 Det faktum att det inte finns kvitton innebär inte att det inte går att göra avdrag. Det blir helt enkelt en bevisfråga. I princip skall den som vill yrka avdrag för förbättringskostnader visa vilka kostnader denne har haft. Vanligen sker detta med hjälp av fakturor eller kvitton som avser kostnader för utfört arbete, byggnadsmaterial m.m. Det finns dock andra möjligheter att visa vilka kostander som lagts ner. Exempelvis kan vägledning hämtas från före/efter-bilder, statistiska uppgifter rörande nybyggnadskostnader, uppgifter från särskild fastighetsdeklaration samt uppgifter från leverantörer av byggnadsmaterial. Kan det inte fastställas hur stora kostander som lagts ner får en skönsmässig bedömning göras. Vänligen,
Rådgivare