FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/04/2007

Fri visstidsanställning

Hej, jag har anställningsavtal för viss tid fr o m 2007.01.08 t o m 2007.06.08 på 6-8 tim/vecka. I mars sa att de inte har så mycket att göra och jag inte behöver komma till jobbet mer, men jag har inte blivigt uppsagd. Betyder det att jag är anställd? Betyder det att jag har rätt till min lön även om jag inte jobbar?

Lawline svarar

Hej, Det ni har kommit överens om är en tidsbegränsad anställning, en sk fri visstidsanställning, se 5§ 1 st LAS http://lagen.nu/1982:80. Tidsbegränsade anställningar kan normalt inte sägas upp i förtid, detta framgår av sidan 44 i Kent Källströms och Jonas Malmströms ”Anställningsförhållandet - inledning till den individuella arbetsrätten”. Anställningen upphör utan föregående uppsägning den dag då den överenskomna anställningstiden löper ut. Dock måste arbetsgivaren i vissa fall underrätta arbetstagaren att denne inte kommer att erhålla fortsatt anställning, se 15§ LAS. Detta är dock endast en ordningsregel, vilket innebär att ett brott mot denna ej betyder at anställningen fortsätter, utan endast att arbetstagare och fack kan begära skadestånd. Ni kan dock ha avtalat om att anställningen skall kunna sägas upp i förtid. En vanlig formulering i anställningsavtalet är då att anställningsavtalet skall gälla tillsvidare dock längst t.o.m. ett visst datum. Dock krävs i detta fall att arbetsgivaren har saklig grund för att säga upp en arbetstagare se 7§ LAS och s 120 i ovannämnda bok. Om ni inte har träffat något avtal om att arbetsgivaren skall kunna säga upp ditt avtal i förtid, så är dessa möjligheter begränsade. Man skulle kunna se det som att en visstidsanställd under anställningstiden t.o.m. har ett starkare skydd än en arbetstagare som är tillsvidareanställd. Således torde detta betyda att du fortfarande är anställd och borde därför få din lön som avtalat. I mitt svar har jag utgått endast från de uppgifter som du har angett i din fråga, men det kan finnas fler faktorer som kan ha betydelse vid en helhetsbedömning. Med vänlig hälsning
Rådgivare