FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/05/2007

Kronofogdemyndighetens uppgifter

Har internetsajter rätt att publicera företags KFM uppgifter? Kan lag 1990:409 åberopas och tolkas för skydd mot publicering?

Lawline svarar

Hej, Kronofogdemyndighetens (KFM) uppgifter är offentliga i den mån sekretess inte föreligger. Uppgifter om enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden är sekretessbelagda vad gäller bland annat mål om utsökning och indrivning och dessutom vad gäller verksamhet enligt lagen om näringsförbud, om uppgiften kan skada den enskilde, se 9 kap 19 § http://lagen.nu/1980:100. I samma bestämmelse framgår att sekretess inte gäller beslut i ett mål eller ärende. Är en uppgift inte skyddad av sekretess är den offentlig. KFM tillhandahåller uppgifter om skuldsättning och dessa är offentliga. Något hinder att publicera offentliga uppgifter finns inte. Mer om sekretesskyddade uppgifter finner du http://lagen.nu/1980:100. Lag (1990:409) om skydd för företagshemligheter avser inte avslöjande av offentliga uppgifter från till exempel KFM och kan således inte tillämpas vid publikation av nämnda slag. Detta även om informationen kan medföra skada i konkurrenshänseende. Vänliga Hälsningar,
Rådgivare