FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/05/2007

Arbeta mindre än avtalet

Hej, jag är tillsvidareanställd och jag jobbar heltid 40 timmar/vecka (genomsnitt 171 timmar/månad). Ibland vi har inte så mycket att göra och jag jobbar bara 140 timmar per månad men på anställningsavtal står 40tmmar/vecka. För vilken tid skulle jag ha betald?

Lawline svarar

Hej! Jag är ledsen men det finns ingen reglering i lag om detta utan det regleras helt i kollektivavtal. Med andra ord måste Du kontrollera vilket kollektivavtal som gäller på Din arbetsplats och vad detta säger i frågan. Hoppas att det trots allt är en bit på vägen! Med vänlig hälsning,
Ida ForssRådgivare