Tolkning av trafikbestämmelse

Hej,

Ang förordning om vägtrafikregister 7 kap. 7-8 §§.

Får bilens registreringsskylt placeras på bilens framskärm (ex ovanför hjulhuset) "framtill på" bilen, "väl synlig" från höger eller vänster sida?

Lustig sidonotering: Sökning på ordet "framtill" i Svenska Akademiens ordbok (www.saob.se) förklarar ordet bl.a. som "åt fram sidan till" - Notera att orden "fram" och "sidan" har skrivits isär (förhoppningsvis ett avskrivningsfel).

Lawline svarar

Hej,

Förordning om vägtrafikregister hittar du http://www.lagen.nu/2001:650. Enligt 7 kap. 7 § skall en registreringsskylt placeras såväl framtill som baktill på en bil. Enligt 8 § skall registreringsskyltarna vara väl synliga och hålla i ett sådant skick att de lätt kan avläsas.

Svenska Akademiens ordbok ger att ordet "framtill" bland annat kan ha betydelserna "på framsidan"; "åt fram sidan till"; "på/i främre delen".

Svenska Akademien är en fristående kulturinstitution och dess tolkningar av ords betydelse är på intet sätt bindande när det gäller hur lagen skall tolkas.

Domstolen tolkar lagen och tillämpar den på specifika fall, och det går inte att med hundraprocentig säkerhet förutsäga hur domstolen kommer att resonera i ett specifikt fall.

Då lagtext ofta är kortfattad och generell finns olika metoder för att tolka den. Den enklaste, som man ofta börjar med är den metoden du själv tillämpat, bokstavstolkningen. Man tittar helt enkelt på vad texten säger och orden betyder. Dock är denna metod inte alltid tillräcklig; som till exempel i ditt fall då ett "nyckelord" kan ges flera olika betydelser. Man går då vidare till att tolka lagen efter dess syfte, eller vilket syfte lagstiftaren hade då han stiftade lagen.

Den tolkning jag gör av syftet med bestämmelserna kring hur registreringsskyltar skall vara placerade, vilket också ges en ledtråd till i 8 § där det sägs att de skall vara väl synliga, är att registreringsskyltar skall göra det sä lätt för oss som möjligt att identifiera fordon. Då behovet att identifiera fordon är stort i trafiken bör skyltarna placeras på ett sådant sätt att de lätt kan avläsas i trafiken. Detta är vanligtvis inte på sidan av bilen utan på framsidan av bilen vänd framåt, så att skylten kan läsas av i backspegeln på framförvarande bilar, och på baksidan av bilen vänd bakåt, så att den kan läsas av av bakomliggande bilar.

Hoppas att du fått dina funderingar stillade!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare