FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/05/2007

Beskattning vid försäljning av ärvd fastighet

Hej, Vi är fyra syskon, vår mor avled 1999 och vår far avled i år. Vi syskon ärver nu en fastighet efter vår far och en av oss syskon kommer att köpa fastigheten av de andra. Min fråga är då om det blir någon skatt att betala? Arvsskatten är ju slopad men jag undrar om detta räknas som två transaktioner?

Lawline svarar

Hej Själva arvet av en fastighet utlöser ingen beskattning i sig eftersom arvskatten slopats, se 8 kapitlet 2 § Inkomstskattelagen (IL). En fastighet utgör dock en kapitaltillgång och när en sådan säljs, oavsett om man fått den i arv eller köpt den, kan det uppstå en skattepliktig kapitalvinst eller en avdragsgill förlust. Beräkning av kapitalvinst- eller förlust, när det gäller avyttring av en fastighet, görs enligt 44 och 45 kapitlet IL. Under förutsättning att det rör sig om en privatbostadsfastighet (och inte en näringsfastighet) skall 2/3 av den eventuella vinst som kan uppstå för de syskon som säljer sin ärvda del tas upp och beskattas i inkomstslaget kapital enligt 45 kapitlet 33 § IL. Kapitalvinst skall tas upp för det beskattningsår som försäljning sker. För fysiska personer som du och jag är enligt 65 kapitlet 7 § IL skattesatsen på överskott, det vill säga vinst, i inkomstslaget kapital 30 %. Det syskon som köper fastigheten kommer däremot inte att beskattas förrän denne i sin tur väljer att sälja fastigheten. Om det överhuvudtaget uppstår en vinst och i så fall storleken på denna beror på vad man erlagt för fastigheten, haft för utgifter för förbättring av denna samt utgifter för avyttringen jämfört med storleken på ersättningen man får vid försäljning. Om man ärvt en fastighet inträder man i arvlåtarens skattemässiga situation när det gäller dessa omständigheter enligt 44 kapitlet 21 § IL. Beskattningen av en vinst (eller delar av den) vid försäljning av en fastighet kan under vissa omständigheter skjutas upp i tid. Detta gäller om man förvärvar en ersättningsbostad senast vid utgången av året efter det år man sålt fastigheten. De närmare reglerna för detta finns i 47 kapitlet IL. Inkomstskattelagen hittar du http://wwww.lagen.nu/1999:1229 . Med vänlig hälsning
Rådgivare