FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/04/2007

Konkurrensklausuler i anställningsavtal

Jag är ingen nyckelperson, "bara" anställd, och har ett förbud mot att ta anställning i, samt starta, konkurrerande verksamhet som sträcker sig över en period på två år. Hur lång tid anses att vara skäligt för en konkurrensklausul i ett anställningsavtal?

Lawline svarar

Hej. Skäligheten i konkurrensklausuler i anställningsavtal bedöms dels i 38 § Avtalslagen se http://lagen.nu/1915:218 , dels i en överenskommelse från 1969 angående begränsning av användningsområdet för och innehållet i s k konkurrensklausuler i tjänsteavtal mellan samtliga förbund inom Svenskt Näringsliv (dåvarande SAF), och SIF, Ledarna (dåvarande SALF) och CF. Enligt 38 § är ett åtagande att inte bedriva viss konkurrerande verksamhet eller att ta anställning i sådan verksamhet, inte bindande i den mån utfästelsen sträcker sig längre än vad som kan anses skäligt. Dock anges inte närmare vad som är att anse som skäligt. Emellertid kan de principer som kommit till uttryck i överenskommelsen från 1969 beaktas även beträffande konkurrensklausuler i anställningsavtal utanför det direkta tillämpningsområdet för överenskommelsen. I enlighet därmed bör hänsyn tas dels till vikten av det intresse, som arbetsgivaren önskar skydda, dels till arbetstagarens intresse av att fritt kunna utnyttja sin arbetskraft. Ekonomisk kompensation (lön, avgångsvederlag) kan dessutom ge skäl för omfattande konkurrensklausuler. I överenskommelsen anges dessutom att bindningstiden för en konkurrensklausul i normalfallet inte bör överstiga 24 månader. Huruvida konkurrensklausulen i Ditt anställningskontrakt är skäligt måste alltså avgöras utifrån sakomständigheterna i Ditt fall men med tanke på den övre gränsen om 24 månader i 1969 års överenskommelse torde dock en bindningstid om 2 år vara skälig såvida det inte finns omständigheter i Ditt fall som starkt talar för en kortare sådan. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare