FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/05/2007

Tillåtet att bjuda ungdom på alkoholdryck i hemmet?

Hej, jag förstår inte riktigt allt som står i alla dessa lagtexter. Det är en sak jag länge undrat över och som bara blev mer otydligt när jag försökte läsa mig till svaret. Får man eller får man inte dricka all sorts alkoholhaltig dryck om man blir bjuden när man är över 18 år men under 20? Inte köpa av någon utan dricka ur glas hemma hos någon tillsammans med någon som har all rätt att införskaffa och förtära alkoholhaltig dryck. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Regler om vad som gäller angående förtäring av alkoholdrycker finns i alkohollagen (http://lagen.nu/1994:1738#K3P9P9) . Med alkoholdryck menas drycker som innehåller mer än 2,25 volymprocent alkohol (1kap 3 §). Försäljning av spritdrycker, vin och starköl i handeln får inte ske till den som är under 20 år (3 kap 8 §). Försäljning av folköl får inte ske till den som är under 18 år. Vidare är det förbjudet att som ombud anskaffa dessa drycker åt en person som inte på laglig väg hade kunnat anskaffa dem själv. På samma sätt är det inte tillåtet att ge dessa drycker i gåva till en ung person. Däremot kan det vara tillåtet att bjuda en person som inte har fyllt 20 år på alkoholdrycker i hemmet. I 3 kap 9 § tredje stycket sägs att det inte är tillåtet att bjuda en person som inte har fyllt 20 år på spritdryck, vin eller starköl om det med hänsyn till den unges ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Här får man göra en bedömning med hänsyn till den unges ålder och mognad, situationen under vilken han eller hon bjuds och hur han eller hon som individ reagerar på alkohol. Överträdelser av regeln kan medföra straffansvar (10 kap 6 §). Med vänlig hälsning
Julia AsplundRådgivare