FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/05/2007

Genstämning

En stämning har inlämnats i en tvistefråga. Motparten har inkommet med en genstämning. Vad ställs för krav på en genstämning för att accepteras i samma mål. Skall genstämningen handla om samma sak eller kan den handla om något helt annat om båda tvisterna är av exempelvis ekonomisk karaktär.

Lawline svarar

Hej, Enligt 14:3 Rättegångsbalken (se http://lagen.nu/1942:740) kan svaranden (motparten) om han vill väcka talan mot käranden angående samma sak eller en sak som har gemenskap med denna eller rörande fordran som kan gå i avräkning mot kärandens (dvs att foringarna ska kvittas mot varandra). Om något av dessa villkor är uppfyllda ska målen handläggas i samma rättegång. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare