FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/05/2007

Tidsbegränsning för åberopande av bevis

SÄPO avlyssnar min telefon och har gjort det rätt länge. Min fråga är: finns det någon tidsbegränsning för hur länge de får åberopa bevis från telefonavlyssningen? Låt säga att jag sagt något som gjorde att jag framstod som skyldig till ett visst brott för 14 månader sedan, kan de väcka åtal mot mig för det idag (jag är oskyldig, men framstod nog som skyldig)? Skälet till att jag undrar är att de fortsätter att avlyssna telefonen trots att de borde ha förstått att jag är oskyldig vid det här laget.Finns det någon tidsgräns för när de måste lägga ner en utredning om det inte kommer fram några nya bevis? Eller kan jag förvänta mig att min telefon kommer att vara avlyssnad för all framtid?

Lawline svarar

Hej, Det finns ingen tidsbegränsning för att åberopa bevis. Fri bevisföring- och värdering råder i Sverige vilket innebär att det i princip inte finns några begränsningar på vad som kan användas som bevis och att det i sista hand är upp till domstolen att avgöra hur starkt ett bevis är. Något hinder mot att åberopa en telefonavlyssning för 14 månader eller ens 14 år sedan finns således inte. Åtal kan väckas närhelst åklagare finner att det föreligger tillräckliga skäl för åtal. Svaret på din fråga är således jakande, åklagaren kan väcka åtal emot dig. Med hänsyn till dina uppgifter om att SÄPO måste ha förstått att du är oskyldig kommer dock sannolikt inget åtal att väckas. En förundersökning skall bedrivas skyndsamt på grund av att den enskilde inte skall behöva sväva i ovisshet om frågan kommer att prövas i domstol eller ej. Dessutom ligger det i det allmännas intresse att brott klaras upp snabbt. Förundersökningen skall läggas ned om det inte finns någon anledning till fortsatt utredning, se Rättegångsbalken 23 kap 4 § http://lagen.nu/1942:740#K23. Vidare finns i 23 kap 4a § fler bestämmelser angående när en förundersökning får läggas ned. Ett nedläggande hindrar emellertid inte att förundersökningen senare tas upp om det skulle framkomma mer bevisning. Detta är självklart något som du inte behöver vara orolig inför. Vänliga Hälsningar,
Rådgivare