FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/04/2007

Ogiltighet av kommunala beslut

Kan ett beslut av kommunstyrelse eller kommunfullmäktige i efterhand förklaras ogiltigt om det baserats på tjänsteutlåtande / utredning som innehåller missvisande / felaktiga uppgifter? Tacksam för synpunkter!

Lawline svarar

Hej! För att ett beslut ska kunna förklaras ogiltigt måste det överklagas. En förutsättning för att få överklaga beslutet är att man är medlem i den kommunen där beslutet har fattats. Beslutet ska då överklagas hos Länsrätten. Detta framgår i 10:1 KL (Kommunallagen). 10:2 anger vilka beslut som får överklagas. I p.1 nämns beslut av kommunfullmäktige och i p.2 nämns beslut av kommunalnämnd. Kommunstyrelsen är en kommunalnämnd. För att ett beslut av en nämnd ska kunna överklagas får beslutet inte vara av rent förberedande eller verkställande art. I 10:8 anges grunderna för laglighetsprövningen. Någon av de punkter som där räknas upp måste föreligga för att ett beslut ska upphävas. I p.1 när beslutet inte tillkommit i laga ordning. Härmed avses t.ex. procedur- och handläggningsfel. Är felet utan betydelse för utgången i ärendet behöver inte beslutet upphävas. Detsamma gäller om beslutet förlorat sin betydelse p.g.a. senare inträffade händelser. Detta framgår av 10:9. Övriga förutsättningar, som t.ex. klagofrist m.m. framgår i 10 kap. KL. Vänliga hälsningar
Sara OlssonRådgivare