FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/05/2007

Skatt på arv och försäljning av fastighet

Hej, Vi är fyra syskon, vår mor avleden 1999 och vår far har avlidit i år. Vi syskon ärver nu en fastighet efter vår far och en av oss syskon kommer att köpa fastigheten av dom andra. Min fråga är då om det blir någon skatt att betala? Arvsskatten är ju slopad men jag undrar om detta räknas som två transaktioner? Mvh

Lawline svarar

Hej! Arvsskatten är som du nämner borttagen. Detta medför att ditt arv av fastigheten inte är skattepliktig inkomst, 8:2 IL (Inkomstskattelagen). Det är dock enbart förvärvet som är skattefritt, vilket innebär att avkastning beskattas i vanlig ordning och vid avyttring inträder du som arvtagare i den tidigare ägarens skattemässiga situation enligt kontinuitetsprincipen som stadgas i 44:21 IL. Detta innebär att vid kapitalvinstberäkningen så räknar man värdestegringen från arvlåtarens innehav. Det räknas alltså som två transaktioner, arvet och den efterföljande försäljningen. Grundläggende regler för kapitalvinster och kapitalförluster finns i 44 kapitlet IL. Dessa kompletteras av särskilda bestämmelser om avyttring av fastighet i 45 kapitlet. För lagrum se http://www.lagen.nu . Mvh
Sara OlssonRådgivare