FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt23/01/2006

Vems försäkring täcker en olycka

Min granne hjälper mig att ta ner min katt från taket på mitt hus. Grannen trillar ner och skadar sig. Vilken försäkring täcker denna skada?

Lawline svarar

Hej! För att du skall bli ansvarig för din grannes skada krävs vållande (se SkL 2:1 http://lagen.nu/1972:207), dvs att du varit försumlig, samt att det föreligger adekvat kausalitet mellan handlingen och din grannes fall, dvs att det legat i farans riktning ur en fackmans perspektiv, vilket kan diskuteras. Mitt råd till dig är att kontakta ditt försäkringsbolag och be dem om råd, de vet ju exakt vad just din försäkring täcker. Med vänlig hälsning
Rådgivare