FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/01/2006

Behöver jag betala när fakturan kommer 3 år sent?

Om jag som privatperson köper av kommunen vara eller tjänst och denna är levererad 2002-05-01. Fakturan dyker sedan upp 2005-12-12 är jag fortfarande skyldig att betala efter så lång tid. Om inte hur ska jag gå vidare?

Lawline svarar

Hej! Om du som privatperson köpt något av kommunen är konsumentköplagen tillämplig om det är frånga om vara och konsumenttjänstlagen om det är fråga om en tjänst. I och med att det är ett näringsidkare-konsumentförhållande gäller en kortare preskriptionstid än dem 10- åriga som gäller om det är fråga om vara/tjänst mellan två likställda parter. En förutsättning är dock att det inte är fråga om ett löpande skuldebrev. Din fordran synes vara preskriberad, då den 3-åriga preskriptionstiden enligt 2§ preskriptionslagen (se http://lagen.nu/1981:130) gått till ända. Skyldigheten att betala fordran bortfaller då. Dock gäller endast detta om preskriptionsavbrott skett, vilket inte framgår av frågan. Mitt förslag är att du börjar med att upplysa kommunen om detta, så får du de vart det leder. Om du vill ha något ytterligare svar, hör av dig! Mvh
Fia BergRådgivare