FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/05/2007

Sekretess i förhållande till den uppgiften rör

Rättspsykiatrisk undersökning kan den lämnas ut till patienten. (Stämplad med enl sekretesslag 1980 7 kap 1 §)

Lawline svarar

Hej, I Sekretesslagen 14:4 sägs att sekretess till skydd för en enskild inte gäller i förhållande till den enskilde själv, om inte annat följer av lagen. Uppgifter om den enskildes hälsotillstånd som är skyddade enligt 7:1 kan dock förhindras att lämnas ut till den enskilde enligt 7:3 om det med hänsyn till ändamålet med vården eller behandlingen är av synnerlig vikt att uppgiften inte lämnas till den enskilde. Uppgiftslämnande skulle innebära att syftet med behandlingen motverkas eller att patienten lider stora men av det. Men detta är en undantagsregel som främst tillämpas inom den psykiatriska vården. Att undersökningen har en stämpel med sekretess spelar ingen roll för frågan. Sekretesslagen hittar du http://lagen.nu/1980:100. Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare