FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/05/2007

Innebörd av att ny lag träder i kraft och LOU upphävs?

Hej! Vi är två studenter som skriver ett arbete angående \"miljöanpassad offentlig upphandling\". I skrivelsen 2006/07. 54 står att det finns en proposition med förslag till lagstiftning som genomför EG direktiv 2004/17/EG samt 2004/18/EG bestämmelser i svensk rätt. Denna är aviserad till juni 2007 och vidare står att när den nya lagstiftningen träder i kraft upphävs LOU. Vad menas med detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för er fråga! Genom EG-direktivet som Sverige måste införa i svensk lag träder en ny lag i kraft som reglerar offentlig upphandling. Den tidigare lagen, lagen om offentlig upphandling, upphävs därför och kommer inte att gälla efter juni, då den nya lagen istället gäller. Efter juni i år kan således inte LOU tillämpas. Vänligen
Rådgivare