FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/05/2007

Kallelse till förhör

Hej! Jag har fått en anmälan om misshandel och har fått en kallelse där jag ombeds att infinna mig hos polisen. Måste jag infinna mig? Vad händer om jag uteblir?

Lawline svarar

Hej, Så fort polisen får anledning till detta så skall en förundersökning inledas. Eftersom att någon anmält en misshandel så måste polsen enligt RB 23:1 inleda förundersökning. Förhör får då hållas med den som tros kan lämna upplysningar av betydelse för utredningen, RB 23:6. Om du blir kallad till förhör kan denna kallelse förenas med vite. Detta skall isf framgå av kallelsen. Om du uteblir vid en sådan kallelse får du alltså betala en sorts böter. En person som underlåter att infinna sig till förhör kan också bli hämtad av polisen, RB 23:7. Sådan hämtning kan ske om det inte är mer än 10 mil från hemmet till förhörsplatsen eller om det föreligger särskilda skäl, exempelvis att förhöret är av stor vikt eller om det handlar om mycket grov brottslighet. Min rekomendation är att du ändå infinner dig till förhör, för att på så vis slippa oönskade följder. Hoppas detta var svar på din fråga, vänligen,
Rådgivare