Preskriptionstid i konsumentförhållanden

En firma utförde byggarbeten åt mig april 2004, trots att jag påtalat vid flera tillfällen har jag inte erhållit någon faktura. Om jag får en faktura nu mer än 3 år efter utfört arbete måste jag enligt lagen betala den??

Lawline svarar

Hej,

Är du en näringsidkare gäller 10 års preskriptionstid. Är du en konsument är preskriptionstiden 3 år. Har det gått mer än tre år är därmed fordran preskriberad och du behöver inte betala den, såvida firman inte avbrutit preskriptionstiden. Detta kan göras genom en skriftlig påminnelse eller ett krav.

Lycka till!

Rådgivare