FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/05/2007

Beräkning av arbetstid vid uppsägning

Hur räknas anställningstid? Min arbetsplats ska säga upp folk & en kollega som varit 4 år i yrket/arbetsplatsen, säger att hon enligt LAS kommer att klara sig då hon får räkna dubbel "anställningstid" (är 50 år) medan jag som varit i yrket/arbetsplatsen 7 år kommer att få gå, pga detta (under 40 år). Stämmer detta med beräknande av anställningstid?

Lawline svarar

Hej! Tyvärr har din kollega rätt. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist, det vill säga övertalighet bland personalen på en arbetsplats, gäller som huvudregel principen "sist in, först ut", alltså att den som har kortast anställningstid får lämna sin anställning. Den regeln kan du läsa mer om i 22 § LAS, som du hittar http://www.lagen.nu/1982:80#P22 . Det finns dock ett undantag från huvudprincipen i 3 § LAS (som du kan läsa här http://www.lagen.nu/1982:80#P3 . Se särskilt stycket direkt efter punktlistan), där det anges att anställda som är äldre än 45 år får räkna dubbel anställningstid från och med sin 45-årsdag i upp till fem år. Om t.ex. man blir anställd när man är 44 år och arbetar i tre år får man räkna dubbel anställningstid för de två sista åren - när man är äldre än 45 år - och får då i mitt exempel en total anställningstid på fem år. I ditt fall innebär det att din kollega, som har arbetat alla sina fyra år sedan hon fyllde 45, har en anställningstid enligt LAS på åtta år, och att din anställningstid endast är sju år. Hoppas att det ordnar sig för dig! Med vänlig hälsning
Rådgivare