FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/05/2007

Förorening efter hund

Hej! Jag har en fråga angående hundbajs, Att man måste plocka upp efter hunden på offentlig plats är ju självklart, men i skogen då? Måste man plocka upp efter sin bästa vän om hunden gjort sitt i skogen?

Lawline svarar

Hej, Angående förorening efter hund är detta en fråga som regleras i din kommuns allmänna ordningsstadga. Om du går in på din kommuns hemsida och söker efter ”Allmänna lokala ordningsföreskrifter” så hittar du aktuell bestämmelse där under ”fast förorening efter hund” eller liknande. Det normala är att upplockning skall ske, som du säger, på offentlig plats, t.ex. på gång- och cykelbana, torg och i anlagd park inom detaljplanelagt område. Det troliga är alltså att skogen inte omfattas av ett upplockningsåläggande så länge det inte är en anlagd park e.d. Mvh
Andreas HeedRådgivare