FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/05/2007

Måste jag vittna?

Hej jag undrar över en sak, så här lyder frågan: Om jag råkar se en misshandel och misshandlarna ser mig. Jag är rädd och känner mig hotad men polisanmäler det. Jag vågar inte vittna. Vad kommer att hända då? Måste jag vittna eller kan jag skippa? Vore snäll om ni kunde förklara vilken process som jag kommer att gå igenom. Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej! Rent juridiskt är svaret på din fråga ganska enkelt: Nej, man kan inte vägra att vittna. I lagen (rättegångsbalken 36:7) formuleras detta: ”[…] vittne skall vid vite kallas att infinna sig vid förhandling inför rätten”. Vägrar vittnet ändå att vittna kan han eller hon hämtas (36:20) och rent av häktas (36:21). Vittnesplikten är alltså ansedd som en allmän medborgerlig skyldighet. Vissa personer behöver dock inte vittna. Det gäller exempelvis närstående enligt RB 36:3, och i vissa fall barn under 15 år enligt 36:4. Vissa yrkesgrupper (bland andra advokater och präster) har inskränkningar i sin vittnesplikt enligt RB 36:5. I ett fall som det du beskriver är det dock naturligt att man känner oro och olust inför vittnesmålet. Skulle vittnet känna sig hotad av en part eller någon åhörare har rätten enligt RB 36:18 en möjlighet att förordna om att parten eller åhöraren inte får närvara vid vittnesförhöret. Huruvida det är genomförbart avgörs från fall till fall, och kan inte besvaras generellt. Vid de flesta av landets domstolar finns också så kallade vittnesstöd. De är personer som har till uppgift att svara på frågor och vara en extra support i samband med vittnesmålet i domstolen. På Brottsoffermyndighetens hemsida, http://www.brottsoffermyndigheten.se/, kan du läsa mer om vittnesstöd. Slutligen skall nämnas att den som hotar ett vittne oftast gör sig skyldig till ett brott som heter övergrepp i rättssak, vilket stadgas i brottsbalken 17:10. Det är ett brott som ofta ger fängelse. Blir man utsatt för ett sådant hot skall man naturligtvis polisanmäla händelsen. Rättegångsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1942:740, och brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700. Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare