FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/06/2007

Uppsägningstid vid uppsägning från arbetstagarens sida

Vilken uppsägningstid är det från arbetstagarens sida enligt Las? Anställningen började före 1997. Kollektivavtal finns inte och det står inget i anställningsavtalet.

Lawline svarar

Uppsägningstiden från en arbetstagares sida är enligt LAS 11 § st 1 (se http://lagen.nu/1982:80 ) minst en månad. Avvikelser från denna bestämmelse får göras enligt LAS 2 §, men då varken kollektivavtal eller andra avtal om uppsägningstid finns i detta fall ska bestämmelsen om minst en månads uppsägningstid tillämpas. Med vänlig hälsning
Anna LundgrenRådgivare