FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/05/2007

Kan domstol ge strängare påföljd än åklagaren önskat?

När åklagaren säger vad den tycker man ska ha för straff.. får juryn sätta ett mycket högre straff än vad åklagaren säger?

Lawline svarar

Hej, I svensk domstol är det mycket ovanligt med jury. Det förekommer bland annat i tryckfrihetsmål, men huvudregeln är att domstolen i brottmål skall bestå av en lagkunnig domare och tre nämndemän (1:3b Rättegångsbalken). Nämndemän är personer tillsatta av kommunfullmäktige. De är personer utan juridisk skolning och har en funktion som påminner om juryns, de skall representerar folket. Vad gäller åklagarens uttalanden om vilken påföljd denne finner lämplig, finns det inget i svensk rätt som hindrar domaren från att istället välja en påföljd som han tycker bättre överensstämmer med brottets straffvärde. Även om domarna i Sverige har en tendens att inte döma hårdare straff än vad åklagaren uttryckligen önskat, finns det alltså inget som hindrar dem från att göra det. Med vänlig hälsning
Simon CarlssonRådgivare