FrågaSKATTERÄTTÖvrigt01/01/2006

Måste man betala restskatt även fast man överklagar?

Hej Restskatt, måste man betala den även om man kommer att överklaga.

Lawline svarar

Hej! Enligt huvudregeln ska restskatten betalas senast den dag som står i beslutet från skatteverket. Dock kan man begära anstånd med detta i samband med ett överklagande, såsom i ditt fall. Detta framgår av 17 kap. 2 § Skattebetalningslagen http://lagen.nu/1997:483 där det bland annat står att skatteverket får bevilja anstånd med skatten när någon överklagar om det är tveksamt om det skattskyldige kommer blir skyldig att betala skatten. Vänd dig till skatteverket och ange dina skäl till överklagandet så får dem göra en bedömning huruvida du ska få anstånd med restskatten eller ej. I annat fall får du betala in skatten och sedan få tillbaks den, om det visar sig att ditt överklagande är befogat. Lycka till! Mvh
Rådgivare