FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/05/2007

Likabehandling av studenter vid högskolan

Frågor om lag 2001:1286 (om likabehandling av studenter i högskolan): Gäller denna lag alla studenter och sökande? Måste det handla om diskriminering pga könstillhörighet,etnisk tillhörighet,religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionshinder eller kan det vara någon annan form av kränkning?

Lawline svarar

Lagen gäller för studenter vid högskola eller universitet som har stat eller kommun som huvudman samt alla enskilda utbildningsordnare som har examinationsrätt enligt vissa regler. Det ska nog tolkas som att den gäller alla studenter, i vart fall är det lagens syfte. Om frågan gäller en mycket speciell utbildning så återkom gärna med den utbildningen. Som trakasserier i lag om likabehandling av studenter vid högskolan avses just trakasserier med inriktning på könstillhörighet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionshinder. Till det räknas alla former av sexuella trakasserier. Andra former av trakasserier faller helt utanför men kan ofta angripas med andra metoder. De flesta formerna av trakasserier går att angripa genom arbetsmiljölagen eller om det rör antagningen med att myndighetsutövning ska ske opartiskt och sakligt. Hur det är bäst att gå till väga i varje tänkbart fall blir en alltför omfattande uppgift att redogöra för här. Lag om likabehandling av studenter vid högskolan finns http://lagen.nu/2001:1286 , se särskilt 1, 2 och 4 §§. Arbetsmiljölagen finns http://lagen.nu/1977:1160 och regeringsformen http://lagen.nu/1974:152 där 1 kapitlet 9 § är relevant. Med vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare