FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/06/2007

Regeringsformens ställning gentemot vanliga lagar

hej jag har en fråga angående konsumentköplagen , fråga: om en bestämelse i konsumentlagen står i strid mot en bestämelse i regeringsformen vilken av dom kommer att dom stolen tilllämpa .? varför?

Lawline svarar

Hej. Regeringsformen är en grundlag, vilket innebär att den har större dignitet än vanliga lagar och förordningar, såsom t.ex. Konsumentköplagen. Enligt RF 11:14 (Lagen hittar du http://www.lagen.nu/1974:152#K11 ) ska domstol åsidosätta en lagbestämmelse om den uppenbart står i strid med en grundlag. Detta uppenbarhetskrav innebär att domstolen faktiskt kan komma att tillämpa bestämmelser i Konsumentköplagen som står i strid med Regeringsformen under förutsättning att de inte uppenbart strider mot grundlagen. Frågan är ytterst komplex och är flitigt behandlad i svensk doktrin. Normalt sett skall lagar inte antas om de strider mot grundlagar men i undantagsfall kan detta ändå ske. I slutändan blir detta en bedömningsfråga för domstolen om hur pass mycket bestämmelsen skulle komma att strida mot grundlagen. Jag kan därför inte ge dig något enkelt och konkret svar på frågan. Som stark huvudregel gäller dock att grundlag går före vanlig lag. Mvh
Ola DavidssonRådgivare