FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/05/2007

Egna blommor på offentlig plats?

Hej! Jag undrar om det är olagligt att plantera blomfröer i offentliga planteringar (om det görs utan att förstöra eller flytta befintliga växter) eller på andra offentliga ytor?

Lawline svarar

Hej, I Miljöbalken finns regler om fröer och planteringar, men om vi bortser från hot mot arter och liknande så är det främst Ordningslagen som blir aktuell i detta fall. Det är inte utan tillstånd från polismyndigheten tillåtet att ta i anspråk offentlig plats för annat ändamål än denna är avsedd för. Tillstånd behövs dock inte, om platsen tas i anspråk endast tillfälligt och i obetydlig omfattning och utan att inkräkta på någon annans tillstånd. Det blir alltså först och främst fråga om den planerade planteringen är att anse som överensstämmande med vad platsen är upplåten för. Troligen är detta inte fallet (dock har jag sett rabatter som upplåtits till allmänheten, de jag såg låg i allén längs Karlavägen i Stockholm, möjligen finns de på fler platser!). Om man skulle plantera samma sak som har planerats, tex rhododendron i en rhododendronrabatt skulle man dock kunna tänka sig att kravet uppfylls. Det blir då fråga om planteringen kan anses vara tillfällig och troligen kan den inte heller det då detta bedömts handla om timmar. Så tyvärr blir mitt svar att det troligen inte är tillåtet, men du kan komma med ett medborgarförslag till din kommun om du vill påverka vad som planteras i kommunens rabatter! Vänligen,
Mia EjendalRådgivare