FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/06/2007

Rehabiliteringstid semesterlönegrundande?

Hej. Min hustru är sjukskriven efter en olyckshändelse. Försäkringskassan har beviljat rehabiliteringsersättning då min hustru nu ska börja arbetsträna. Min fråga är om rehabiliteringstiden är semesterlönegrundande för arbetsgivaren?

Lawline svarar

Hej Frånvaro från arbetet kan grunda rätt till semesterlön under vissa förutsättningar och inom vissa tidsperioder trots att arbetsgivaren inte betalar någon lön under frånvarotiden. Detta framgår av semesterlagen som du hittar http://lagen.nu/1977:480 . Semesterlönegrundande frånvaro utgörs av till exempel ledighet i samband med sjukdom, graviditet, barnafödande och utbildning. Rehabiliteringsersättning är en ersättning som försäkringskassan betalar ut till en anställd som deltar i arbetslivsinriktad rehabilitering. Rehabiliteringstiden kan inordnas under 17 § 1 punkten i semesterlagen som anger att frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande när det är fråga om ledighet på grund av sjukdom. Detta begränsas i den mån att endast 180 dagar av en sjukperiod är semesterlönegrundande såvida frånvaron inte sammanhänger med arbetsskada, i det fallet gäller ingen begränsning. Rehabiliteringstiden utgör alltså en del av den totala sjukfrånvaron som träffas av denna bestämmelse och är semesterlönegrundande för arbetsgivaren Med vänlig hälsning
Rådgivare